Procrastinarea este un comportament tot mai prezent, caracterizat prin amanarea actiunilor sau a sarcinilor pe mai tarziu.

Este unul din cele mai daunatoare obiceiuri, intrucat iti opreste/ intarzie evolutia, progresul, munca catre visul tau.

De cate ori ti-ai propus sa realizezi mai multe lucruri, sa dezvolti aptitudini noi, sa te indrepti catre visul tau, ca 5 minute mai tarziu sa te trezesti ca te-ai pierdut prin feed-ul de pe Facebook, te-ai apucat sa cauti noi seriale pe Netflix ori te-ai gasit in fata frigiderului, chiar daca ai mancat cu o ora inainte?

Recunosc ca una din cele mai mari provocari ale vietii mele a fost sa invat cum sa scap de obiceiul de a amana lucruri si a trece la actiune.

Acum ca am scapat de acest obicei vreau sa impartasesc si cu tine cum sa faci asta, daca simti ca e momentul sa progresezi mai rapid si sa iti atingi obiectivele in timpul dorit.

Crezi sau nu obiceiul de a amana actiunea nu are nimic de-a face cu munca pe care vrei sa o faci.

Procrastinarea/ amanarea este o modalitate de eliberare de stres.

Si cum amanarea este un obicei, hai sa iti arat cum poti stopa un obicei cu ajutorul stiintei.

Toate obiceiurile au 3 parti:

  1. Mecanismul de declansare. In cazul procrastinarii ceea ce declanseaza acest obicei este stresul.
  2. Tipar. Este un tipar pe care il repeti mereu si in cazul procrastinarii este vorba de a evita sa faci ceva.
  3. Recompensa. Obtii o eliberare de stres de moment.

Singura modalitate sa scapi de acest obicei, este nu sa lucrezi la mecanismul de declansare, nu vei scapa niciodata de stresul din viata ta, dar poti schimba 100% tiparul de a evita sa faci ceea ce ti-ai propus sa faci.

S-ar putea să-ți placă și:  Bloggeri, hai la socializare !

Asa ca data viitoare cand stii ca ai ceva de facut si te gasesti pierdut prin feed-ul de pe Facebook uitandu-te pe geam, cautand seriale sau orice alte distractii, vreau sa faci urmatoarele 3 lucruri:

  1. Constientizare. Vreau sa iti dai seama ca repeti acelasi tipar de a evita sa incepi munca. Spune-ti: ‘Hmmm… probabil sunt stresat despre ceva.’
  2. Misca-te. Numara 5,4,3,2,1 si bate din palme, aplauda, roteste-ti bratele,asta va activa cortexul prefrontal si vei stopa tiparul.
  3. Incepe. Lucreaza 5 minute, doar 5 minute. Asa cum spuneam, obiceiul tau nu este sa fugi de munca in sine, obiceiul este de a evita sa incepi munca. Tot ce vreau sa faci este sa incepi.

Uite partea tare, studiile arata ca daca incepi, 80% dintre voi vor continua sa lucreze si dupa acele 5 minute.

Daca simti ca obiceiul de a amana actiunea este foarte bine instalat, iti recomand sa tii un jurnal si sa iti observi comportamentul in fiecare zi, ca sa iti dai seama unde mai ai de lucrat.

Uite cateva intrebari care te vor ajuta sa ajungi la radacina problemei:

  1. Ce evit mai exact? De ce?
  2. Ce sentimente caut sa obtin in schimb? De ce?
  3. Este atat de dificil pe cat cred?
  4. Cum pot sa simplific?
  5. Ce altceva pot sa fac ca sa ma focusez si sa incep?
  6. Care este cel mai simplu lucru pe care pot sa il fac si care dureaza 2 minute?
  7. M-am pregatit corespunzator ca sa fiu focusat? Odihna, dieta, stare de spirit?
  8. Ce simt in acest moment? Ce cauzeaza asta?
  9. Unde este energia mea acum?
  10. Am nevoie sa imi dau un refresh, sa ma reincarc sau sa ma refocusez?

Incearca si spune-mi daca a functionat. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *